mens
12.03.2025
Hej
Min mens är alltid jätte oregelbunden, förra gången jag fick mens hade jag inte haft det på över 50 dagar, nu är det mindre än 2 veckor sen min förra mens slutade och nu har jag mens igen, det har endå gått över ett år sedan jag fick min första mens och den har alltid varit ganska oregelbunden, men hur kan den komma igen efter bara 2 veckor?! Borde jag oroa mig över det? m
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
20.03.2025
Hej och tack för din fråga!
Jag förstår att det kan kännas jätteirriterande att ha oregelbunden mens och aldrig riktigt veta när den kommer, men du behöver nog inte vara orolig. Det är inte ovanligt att mensen är oregelbunden under de första åren när man är ung. För de flesta jämnar det ut sig och blir mera regelbundet med åldern, men för vissa tjejer/kvinnor kan det vara så att mensen aldrig blir helt regelbunden och det behöver inte betyda att något är fel.
Ett tips är att ladda ner en mens-app till telefonen där man kan anteckna när och i hur många dagar man har mens. Detta kan hjälpa dig att förstå just din menscykel och med tiden kanske hitta ett mönster i cyklarna även fast din mens inte följer en likadan rytm som andras. Sen om mensen fortsätter att vara väldigt oregelbunden och detta stör dig, så går det med hjälp av preventivmedel att få ett mera regelbundet mönster.
I det här läget tror jag inte det är något som är fel, så du behöver nog inte oroa dig. Ta det lugnt och sköt om dig!
Kram,
Viveca