Mini-piller
23.03.2025
Hej! Med p-piller går det ju att skippa mensen genom att hoppa över sockerpillerna. Går det att göra det med så kallade mini-piller också. Jag använder sorten ”Slinda” och hittar ingen information om detta alls. En flicka som ska utomlands

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.03.2025
Hej,
Anledningen till att det inte står någonting om det är den att det inte är meningen att man skall använda pillren på det sättet, och sannolikt eftersom det inte är lika säkert att det lyckas med mellanpiller som med p-piller eftersom de innehåller endast ett hormon. Risken för blödning är med andra ord större.
Jag föreslår därför att du ringer till din preventivrådgivning och diskuterar saken med dem. De har den allra nyaste informationen om saken och kan både ställa rätt frågor till dig och på basen av dina svar ge dig rätt vägledning. Det är helt förståeligt att du inte vill ha mens på semestern, men det är bäst att du ringer och frågar innan du fattar beslut på egen hand. Kontaktuppgifter får du genom att googla på preventivrådgivning + din hemkommun.
Kram,
Tessi