menskopp
27.01.2015
Har en fråga om att ha menskopp. Om den är full med blod då man har den i sig och man typ hänger upp och ner eller liknande, så går blodet ur den och typ går in i kroppen eller kan det typ bli "kladdigt" just runt i slidan? Hoppas ni förstår :) ooooyt

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
28.01.2015
Hej oooooyt och filifjonkan! Nej - blodet går inte in tillbaka in i kroppen på något sätt. Blodet kommer från livmodern ut genom livmodermunnen och rinner ner i slidan. I menskoppen ifall man har en sådan. Menskoppen hålls på plats tack vare vakuumet och muskulaturen i slidan. Vilket gör att ifall den blir full så lämnar blodet liksom ovanför. Men ovanligt är det med så pass rikliga menstruationer.
Häng upp och ner du bara ifall du vill med din menskopp! :)) Ingen fara bara du inte faller och slår huvudet! ;)
Med vänlig hälsning,   Annika      barnmorska - hälsovårdare