Menskopp
24.10.2018
Hej! Jag är 14 år och har nyss köpt en menskopp. Jag har väldigt riklig mens så jag köpte storlek 2. Men nu började jag fundera om de går bra att ha en strl 2 menskopp och vara ungdom? Jag har dock inte testat den ännu. ;)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2018
Hej.
Det med vilken storleks menskopp man har är mer riktgivande, inte någon direkt eller absolut vetenskap. Slidan är som du vet väldigt elastisk. Visst är det säkert lättare att börja med en mindre kopp - om inte annat så för att den känns mindre dramatisk. Men jag tycker inte att du skall oroa dig. Vi är alla olika byggda och du får testa helt enkelt. Det är inte så väldigt stor skillnad på storlekarna på kopparna att det skulle vara helt avgörande. Det funkar kanske mer andra vägen - att om du t.ex. har fött flera barn så är den lilla koppen för liten för att hållas på plats, men den större koppen funkar antagligen lika bra på dig.
Testa att lägga in koppen, ta god tid på dig och stressa inte. Är det svårt så får du ta en paus och försöka på nytt nästa dag. Det är en vanesak och ingenting som man skall stressa över.
Lycka till!
Kram
Tessi