Menskopp
01.09.2019
Om man har en menskopp, tränar eller töjjer den vaginan? Jag och mina vänner började fundera ifall vaginan påverkas då man använder menkoppen under en längre tid.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.09.2019
Hej.
Bra fråga. Jag har inte läst någon forskning om det som skulle berätta om vad som händer på sikt, men menskoppen är till sin storlek inte speciellt stor, så jag tror inte att den gör vare sig till eller från egentligen. Antagligen snarare så att den tränar musklerna lite eftersom koppen måste hållas på plats, men till största delen sköts nog det av det vakuum som bildas då man lägger in koppen.
Så ni kan nog helt tryggt använda menskopp utan att oroa er över att bli uttöjda.
Kram
Tessi