Menskopp och hormonspiral
13.12.2020
Hej,
har hört att man inte rekommenderar att använda tampong under mensen om man har hormonspiral, eftersom det finns risk att tampongen fastnar i hormonspiral-trådarna. Men hur är det med menskopp, kan man använda sig av den trots hormonspiral? Anna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.12.2020
Hej,
Under den första tiden efter att man satt in spiralen kan det löna sig att vara försiktig med att använda tampong, men trådarna från tampongen är trots allt ganska hårda och inte så långa att de direkt skulle kunna trassla in sig. Vill man ändå vara helt 100% säker så är menskoppen ett riktigt bra alternativ. Menskoppen är ju i största allmänhet ett bättre alternativ än tampongen eftersom den är snällare mot slemhinnorna och det inte finns samma risk för bakterietillväxt i den.
På nätet kan man köpa ganska billiga menskoppar, men de finns även i större varuhus och på apoteket.
Kram
Tessi