Mens,mens,mens
20.10.2016
Hej igen, nu när jag sitter på wc så bara strömmar det ut blod och på bindan så är det fullt med det som jag sa så fick jag mens 1 vecka efter det hade slutat, vad har jag för fel? Kommer den alldrig att sluta? Hur länge är en mellanblödning? Brukar mellanblödningar vara så mycket blod? Måste jag äta p-piller för att det ska sluta? Snälla hjälp mig.... Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2016
Hej. Nja, mellanblödningar brukar oftast vara mindre blod än vid normal mens. Så det låter lite ovanligt om du blöder så mycket som det låter på basen av det du skriver. Men oftast brukar det nog ändå ordna upp sig, och inte betyda att det är någonting som är fel. Men det är ju bara du som vet exakt hur mycket du blöder och om det verkar vara oroväckande mycket. Om det nu är så att det är som en vanlig mens eller lite mer, så tycker jag att du kan vänta över veckoslutet och se om det avtar. Men OM det är så att du blöder mycket mer än vid normal mens, och det inte ser ut att minska så kanske du borde tala om saken med din mamma, och då kan ni fundera på om ni borde kontakta hvc. Jag tror inte att det är någon panik, men jag har väldigt svårt att avgöra hur mycket du blöder då jag inte är där eller kan ställa frågor av dig. så mitt förslag är att du skall lita på din egen magkänsla. Om du är orolig så kan du alltid kontakta hvc och fråga om deras åsikt.
många kramar. Tessi