mensproblem
26.09.2017
hej! jag undrar om det är normalt att ha mens i 7 dagar och när mensen slutar har jag 14 dagar paus från mensens slut och så kommer den igen i 7 dagar!! har haft det så nu 10-12 gånger men har haft mens i snart 4 år :/// i början var den inte alls så kort
tacksam för svar kattegatt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2017
Hej.
Jag förstår att det känns irriterande att blöda så ofta och så länge. Du skriver att det har varit så under det senaste året, så man får nästan anta att det är normalt för just dig. Det är inte direkt onormalt, man kanske inte speciellt vanligt heller.
Det kan hända att det skulle bli längre mellanrum och att du skulle blöda en kortare tid om du skulle börja med p-piller, men det är ett beslut du måste fatta själv. Du kan diskutera de olika alternativ som finns t.ex. med din skolhälsovårdare eller med barnmorskan/hälsovårdaren på preventivrådgivningen.
Med tanke på att du är så ung ännu så hinner din mens förändras, den hålls ganska sällan exakt likadan livet ut. Men jag förstår att det inte känns så motiverande att vänta på det. Tala med hälsovårdaren om du vill veta mer om p-piller.
Kram
Tessi