Mensvärk
01.02.2019
Hej, jag har en fråga angående min mensvärk.
De två senaste åren har jag haft riktigt problem med min mensvärk. Åren före det hade jag aldrig ont. Nu får jag så ont att jag kräks och värkmedicin hjälper inte alltid.
Jag har int bara ont i magen utan värken finns också i ryggen, och går ner i benen ända till tårna. Tar även ont när jag är på toa, både i urinröret och analen.
Min menscykel är ganska lång, aldrig kortare än 35 dagar och som längst ca 42 dagar. Får ofta jobbigare mensvärk när min mens varit lite sen.
Vad tycker ni jag ska ta mig till? Kan inte vara i skolan när jag har sådan mensvärk att jag är påväg att svimma när jag stiger upp och plötsligt får så ont att jag kunde skita på mig.
Har hört att p-piller hjälper för somliga. Tyvärr får jag inte ta såna, pga risk för blodpropp. Får ta minipiller, men har dom samma effekt? Och vad kan min brutala mensvärk bero på? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2019
Hej,
Jag kan givetvis inte ställa någon diagnos på dig eller med nån säkerhet uttala mig om vad din kraftiga mensvärk beror på, men om och när du besöker en gynekolog så tycker jag att du skall ta upp det till diskussion. I vissa fall där mensvärken är väldigt kraftig beror det t.ex. på endometrios, d.v.s. att livmoderslemhinnan växer även på andra ställen än i livmodern, t.ex. i buken eller på tarmen.
Med p-piller minskar oftast mensvärken och blödningarna, men med minipiller är resultatet inte riktigt lika lätt att förutse. För vissa kan mensen bli oregelbunden, ibland kan den upphöra helt. Men eftersom minipiller brukar göra att livmoderslemhinnan byggs upp tunnare så brukar man inte blöda lika mycket. Jag tycker att det skulle vara värt ett försök.
Med tanke på var du bor så är preventivmedel gratis för dig de närmaste åren, så jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen och boka en tid. Ingen kan tvinga dig att börja med minipiller men det skulle givetvis vara skönt om man hittade någonting som hjälpte mot din kraftiga värk. En läkare/gynekolog kan även skriva ut ett recept på en mer effektiv värkmedicin.
Kram
Tessi