Mensvärk 2 veckor efter mensen
28.06.2017
Hej! Jag är en tjej på 13 år o jag fick min första mens för 1,5 år sen. Nu var det nästan 2 veckor sen min senaste mens. Men nu har jag haft smärtor i magen, ungefär som mensvärk, i 3/4 dagar och jag börjar bli lite orolig. (har aldrig haft sex så är inte gravid.) Fffgg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.06.2017
Hej.
Det är alldeles vanligt att mensen är oregelbunden i din ålder. Så det är inte alls konstigt även om du skulle få mens pånytt redan nu. Ibland kan det gå så och det betyder inte att någonting är fel.
Men det kan också hända att det är din ägglossning du känner, rent tidsmässigt skulle det passa in. Det är inte någonting du behöver bry dig om och det brukar inte vara så länge. Eftersom du inte har haft sex så behöver vi inte vara oroliga över en eventuell graviditet.
Försök att slappna av och ta det lugnt. Mensen är ett ganska komplicerat system, men med tiden brukar det ordna upp sig.
Kram
Tessi