Mera mensproblem än vanligt
29.10.2019
Hej! jag har haft mera mensproblem än vanligt de senaste gångerna jag har haft mens. Bland annat så har jag haft mera mensvärk än vanligt och när jag är på toan så gör det jätteont i magen. Detta har ändrats sen jag började ha samlag med min pojkvän. Är detta vanligt/normalt? Finns det något jag kan göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2019
Hej,
Det är svårt att veta om dina ökade problem faktiskt beror på att du har blivit sexuellt aktiv eller om det bara är ett sammanträffande. Du är ju ännu i en ålder då din kropp håller på att utvecklas, så den är helt enkelt inte "klar" ännu, och mensen fortsätter att förändras nästan hela livet (eller så länge man har mens alltså). Det är tänkbart att livmodern utsätts för lite mer action nu då du har sex med din kille (den utsätts för mer stötar) men det är inte farligt, och som sagt kan jag inte tro att det skulle ha så stor inverkan på mensvärken.
Det du kan göra är att ta värkmedicin om det behövs, testa att duscha varmt om det känns som att det hjälper. Jag vet inte vilken form av preventivmedel ni använder men många har hjälp av p-piller om de lider av kraftig mensvärk. Men som sagt - mensen kan ändra åt olika håll från en period till en annan, så bara för att det gör mera ont just nu betyder inte att det alltid kommer att vara så. Tveka inte att ta kontakt med preventivrådgivningen i din hemkommun om du har frågor.
Kram!
Tessi