Min mens
09.10.2018
Hej jag har fått min mens för 3:e gången och jag skulle försöka lägga inn en tampong för första gången, den åkte fel och jag fick ont men när jag tog ut den sluta de det, nu är det ca 3 timmar efter och jag har inte blödit något ännu. Vad kan vara fel?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2018
Hej,
Du behöver inte oroa dig. Det är ingenting som är fel. Mensblodet pressas ut då livmodern sammandras, och det gör den inte nödvändigtvis hela tiden, utan den kan ta små pauser emellanåt. Ingen fara med det alltså.
Att lägga in en tampong är inte alltid så lätt, men du skall inte ge upp bara för att det inte lyckades på första försöket. Det vanliga är att man blir lite svettig och frustrerad då man inte får den att sitta, och då gör det ofta ont. Men försök att slappna av helt. Lägg lite vaselin eller kokosfett på toppen av tampongen och sitt t.ex. på wc-stolen. Att lägga in en tampong är någonting som kräver lite övning helt enkelt.
Slappna av och försök igen.
Kram
Tessi