Min mens
11.11.2019
Jag har en pojkvän, vi har vart tillsammans i 1 månad och vi har hånglat även haft sex men
på senaste har min mens varit sen i en vecka efter att jag blev fingrad, eftersom dagen efter jag blev fingrad skulle jag få min mens. Är det något fel? från en 13 åring

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2019
Hej.
Det är i sig inte alls ovanligt att mensen kan vara en vecka sen. Och det är jättevanligt att mensen är oregelbunden i din ålder eftersom kroppen inte ännu är färdigutvecklad.
Av att du blev fingrad är det mycket osannolikt att du skulle ha blivit gravid (dels för att det är ett dåligt sätt att bli gravid på och dels för att du hade beräknad mens nästa dag så du hade knappast ägglossning just då) MEN du skriver att ni också har haft sex. Så det jag undrar är hur ni skyddade er då ni hade sex, och om du har haft mens efter det??
Om ni använde kondom under hela tiden han var inne i dig så är det osannolikt att du skulle vara gravid, men om du inte har haft mens efter det, och i all synnerhet om ni inte skyddade er så skall du testa dig. Graviditetstest kan du köpa från butiken eller apoteket.
Så fundera igenom situationen och vid behov testar du dig. Är det negativt så är det bara att leva vidare och komma ihåg att skydda er då ni har sex.
Kram
Tessi