Min mens är suuuperlång!!!
13.11.2018
Hej! jag fick min första mens i april 2018 hade den i 11 dagar sedan fick jag någon slags mellan blödning (tror jag) i fem dagar i maj, sedan i juli och i 8 dagar sedan i september och i typ 10 dagar. och nu är jag inne på dag 8 och orkar verkligen inte ha mens längre! min mens var borta i 2 dagar (endast super lite nån gång) men nu kom det super mycket och eldrött. Vad ska jag göra?!! har ingen livslust längre. för mensen är bara så jobbig känner att jag inte kan vara som vanligt och vill bara gråta hela tiden :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.11.2018
Hej.
Det är inte ovanligt att mensen kan vara oregelbunden och jobbig i början. Det kan vara precis som du beskriver -  att den håller på länge eller att den kommer och går väldigt oregelbundet. Dels tror jag att det kommer att ordna upp sig lite med tiden vartefter din kropp utvecklas. Med tanke på din ålder så är din kropp ännu precis mitt i alla pubertetsförändringar så den har inte full koll på allting ännu.
Det du kan fundera på är huruvida du skulle vilja testa med p-piller. P-piller gör ofta att mensen blir mer sparsam och regelbunden, och att man får mindre mensvärk. Krånglig mens är trots allt inte någonting man måste lära sig leva med, eftersom det finns hjälp. Du kan diskutera saken med din mamma, eller med din skolhälsovårdare. Det är ganska vanligt att även unga tjejer börjar med p-piller just på grund av krångel med mensen.
Ta upp saken med din mamma och fundera. Bestämmer du dig för att testa så kontaktar du preventivrådgivningen i din kommun.
Kram
Tessi