Minipiller, regelbunden mens
08.12.2020
Hej, läste på nätet att det är vanligt med oregelbunden mens med minipiller. Om man har regelbunden mens med minipiller, betyder det att man har ägglossning som vanligt? Högre chans att bli gravid trots piller? Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2020
Hej,
Om du tar dina minipiller som du ska och enligt anvisningarna så behöver du inte oroa dig över att bli gravid. Det är sant att risken för mellanblödningar är större med minipiller än med p-piller, eftersom minipillren innehåller bara ett hormon - men det innebär inte att de skulle skydda dig sämre än andra bara för att du inte har mellanblödningar.
För vissa användare gör minipillren att ägglossningen uteblir, men deras främsta verkan baserar sig på att livmoderhalsens slem blir segt och tjockt, vilket gör att spermierna inte kan ta sig fram. Men som sagt - tar du pillren som du ska så finns det ingen anledning att inte lita på dem.
Kram
Tessi