Mörk flygning (p-piller)
13.02.2017
Hej.
Jag har ätit ihop 4 kartor p-piller.
Nu senaste dagarna har jag fått lite mörkare flytningar och undrar varför, jag vet att jag kunde få det när jag inte åt p-piller då ja precis skulle få min mens. Men nu är det antingen mörkare eller mer än vanligt.
Vad kan det bero på? Hejkropp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.02.2017
Hej.
Som jag förstår det så har du alltså ätit fyra kartor på raken utan att ha paus för blödning? Så min fråga är naturligtvis varför du har gjort det?
Det finns fall, t.ex. där mensen är otroligt riklig eller smärtsam, då det är befogat att äta flera kartor på raken. Men att äta fyra stycken efter varandra utan att ge utrymme för tömningsblödning är ändå ganska "brutalt". Och ingenting man skall göra om man inte specifikt har diskuterat detta med sin gynekolog eller läkare.
Det är inte speciellt konstigt att man får mörkare flytningar om man har tvingat sin hormonnivå att hållas hög i nästan fyra månader. Redan om man äter två kartor på raken finns det en risk för mellanblödningar, och det är antagligen det som orsakar din mörka flytning nu.
Så om inte annat har sagt av din läkare så tycker jag definitivt att du skall hålla paus vid denna kartas slut, och ge din kropp en möjlighet att stöta ut slemhinnan. Det är ändå det som är tanken - att man skall ha mens en gång i månaden eftersom det är en cykel det är frågan om.
Jag förstår att det kunde kännas praktiskt att äta många kartor på raken och slippa mensen, men det är knappast fördelaktigt för din kropp. Om jag har missförstått saken eller om din läkare har ordinerat detta så är det givetvis på hens ansvar, men jag skulle inte rekommendera det.
Kram
Tessi