Mycket blod första mensen
05.10.2018
Jag fick min mens idag och det kommer ut väldigt mycket och jag har bytt bindor 5gånger idag, är det något farligt? eller är det vanligt? Lilly

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2018
Hej.
Hur mycket man blöder då man har mens är väldigt individuellt. Den första mensen är det nog vanligare att det inte kommer sådär jättemycket blod - men det behöver inte betyda att någonting är fel bara för att det gör det. Det betyder inte heller nödvändigtvis att din mens alltid kommer att vara riklig. Det bästa du kan göra är att ha tålamod och följa med i några månader så lär du dig mer om vad som är normalt för just dig.
Skulle det sedan visa sig att du alltid har väldigt riklig (och/eller smärtsam) mens så kan du t.ex. överväga att börja äta p-piller, eftersom blödningarna då brukar minska. Du kan också köpa en menskopp. Menskoppen är skonsammare mot kroppen och behöver inte tömmas lika ofta som en binda behöver bytas.
Ingen stress, och grattis till mensen!
Kram
Tessi