Mycket flytningar
16.07.2018
Hej, jag är en 15 årig tjej som har ett problem. Problemet har med att göra att jag har väldigt mycket flytningar HELA TIDEN. Oavsett i vilken del i menscykeln jag är, det är bara när jag har mens som jag slipper det men då har jag liksom mens som också är ganska jobbigt. Så det har inget med ägglossning att göra för jag har det hela tiden, och set är inte en svampinfektion för det är inget underligt med dem och jag har haft det länge så det borde väll gått över isf? Dem brukar vara väldigt vattniga och gör att mina trosor blir blöta så att jag måste byta dem under dagen... Så det jag behöver hjälp med är vad det kan bero på och hur jag då kan göra något åt det för det är väldigt jobbigt. Jag vill även passa på att fråga en annan sak, nu på torsdag ska jag till mitt landställe (som är ute på en ö i Värmland med dålig tillgång till toalett och långt från affärer). Jag undrar då om jag borde ta med mig mensskydd även om jag inte ska få den förens två veckor efter jag kommer hem... Den kan ju liksom komma tidigare och då skulle jag ha med mig i säkerthetsskull. Men problemet är att det skulle ta mycket plats för att jag har väldigt lång och riklig mens och behöver mycket mensskydd. Och jag känner liksom att jag helst inte vill ta med dem och ens behöva oroa mig för det för den ska ju inte ens komma då eller nära den tiden jag är där. Min mens är ganska regelbunden ska jag även tillägga. Tjejen

Ungdomsinformatör Ida svarar
18.07.2018
Hej!
Det är normalt att ha flytningar varje dag. Ibland kan det vara jobbigt i och med att man måste byta trosor oftare och det kan kännas lite ofräscht, MEN flytningarna finns till för att hålla slidan ren och slemhinnorna friska. Det är svårt att veta om dina flytningar är ”normala” eller om du kan ha en infektion eller att ph-balansen i underlivet är i obalans. Du skrev att det inte handlar om en svampinfektion, men nämner bara att det kan handla om en svampinfektion om man upplever klåda eller att flytningarna är vitaktiga och gryniga. Om det vore så att ph-balansen är i obalans så kan man köpa receptfritt läkemedel från apoteket.
Några tips är att använd bomullstrosor, de är skonsammare för underlivet, undvik att använda trosor av syntetmaterial. Du kan även försöka lufta underlivet mer, som t.ex. sov utan trosor. Tvätta inte underlivet med tvål, tvätta bara med vatten och inte mer än en gång per dag.
Det är alltid bra att ha med mensskydd ifall de skulle hända att man får sin mens tidigare, så ta med dig några så har du ifall du skulle behöva. Samtidigt om din mens är regelbunden och du vet ungefär när den ska komma så tycker jag inte du borde oroa dig för att den skulle komma 2 veckor tidigare.
Sköt om dig!
Kram, Ida