Något fel?
19.02.2018
Har haft regelbunden mens i ca. 1 år men nu har den inte kommit på snart 3 månader. Har ganska lång menstruationscykel men absolut inte så här länge.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.02.2018
Hej.
Oftast beror det inte på att någonting är fel fast mensen tar en "paus". Det är ganska vanligt att den gör det hos unga tjejer, och oftast beror det helt enkelt på att kroppen inte är färdigutvecklad ännu. Mensen är ett jättekomplicerat system, som hela tiden påverkas av allting vi gör. Om man sover för lite, äter för lite, tränar för mycket, stressar för mycket eller bara i sllmänhet oroar sig så resulterar det lätt i att menscykeln påverkas, och oftast kommer mensen igång pånytt av sig själv och utan att man behöver göra någonting åt det.
Nästan alla kvinnor upplever oregelbunden mens eller att mensen uteblir nån gång, och det är först i de fall då mensen har varit borta i mer än 6 månader som man brukar börja undersöka saken eller kolla upp vad det beror på. Så försök att ha tålamod och vänta på mensen i lugn och ro. Om du har haft oskyddat sex så finns det anledning att kolla upp att du inte är gravid, men i övrigt får du nog bara leva vidare och ge det lite tid.
Kram
Tessi