Nöjespark
12.07.2022
Hej jag ska till en nöjespark när min mens är som värst. Kan man ens gå dit när man har mens? Å vad är tipsen ? ????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2022
Hej,
Absolut kan du gå på nöjespark fast du har mens, men beroende på hur mycket du blöder och/eller hur ont du brukar ha så finns det några grejer du kan göra för att göra det lättare för dig själv.
Om du blöder väldigt mycket så är det bra att du tänker på att använda bindor/tamponger som har bra uppsugningsförmåga, alternativt har en menskopp eftersom den rymmer mer blod än tamponger. På de flesta nöjesparker har de bra tillgång till toaletter så det borde inte vara ett problem att gå och byta heller om det skulle behövas.
Om du brukar ha ont så kan du vara förberedd med värkmediciner. Ta t.ex. en Burana en timme på förhand innan du kommer dit så har dn förhoppningsvis effekt under hela besöket.
Tänk också på att ha kläder som känns bekväma, och som är lätta att klä av/på om du måste gå på toa. Kjol är t.ex. inte så fungerande då man skall på nöjespark eftersom man då måste koncentrera sig på att sitta med benen ihop då man åker.
Utöver det så skall du försöka se till de "vanliga" sakerna, d.v.s. att du har ätit/druckit och sovit tillräckligt innan du åker dit. Kroppen har lättare att slappna av om den är utvilad och lagom mätt, och då märker man kanske inte lika mycket av eventuell mensvärk heller.
Hoppas att du får en rolig dag!
Kram,
Tessi