Normalt?! Mens?!
20.01.2016
Hej! Fick min mens sist 25 december och då varade den typ till den 30de. Hade då vanliga mensvärkar men min menscykel var då ganska kort, typ 19 dagar om jag minns rätt... Nu verkar det som om mensen är på gång men ändå inte! I två dagar har jag haft bruna grejer i trosan... Jag vet inte om det är flytningar eller inte fast jag la binda för säkerhetsskull. Då i går morse då var det en nagelstor blodfläck på bindan och lite av det bruna. Jag kissade och då kom det lite blod men sen har det inte varit mer. I går kväll kände jag att nåt var på gång men jag visste inte om det var mensen eller inte. Så när jag ställde mig nu idag var det inte något blod, bara brunt! Där är mörkbrunt och luktar illa, dock vet jag inte om det är pga bindan eller bruna. Min mamma sade att jag skall vara lungn och att det nog borde vara mens på kommande men jag är orolig. Det är en kort tid mellan och bara så lite blod... Jag har haft mens sen i somras och mamma sa att den ännu är oregelbunden då men jag är fundersam... Det kan inte vara blod, för blodet klottade på trosorna och nu när det torkat har det inte samma färg som det bruna torkade. Det bruna som torkat i trosan är på sätt och vis "vattnigt" och klottrigt. Nu hade jag lös mage också! Är det allvarligt? Ska jag avvakta läget?! Hjälp? Tack! Det bruna påminner om bajs lite men jag har torkat mig ordentligt och det verkar komma framifrån... Har aldrig haft såhär!!! Hårspraysflaskan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2016
Hej.
Du kan nog vara alldeles lugn. Andas vännen!
Du skriver att du har haft mens sedan i somras, och då är det inte alls konsigt om din mens ännu är oregelbunden och ibland varierar i färg och konsistens.
Eftersom mensblodet ju inte är "vanligt" blod, på samma sätt som det blodet du har i dina blodådror. Utan delar av den slemhinna som byggts upp i livmodern, så är det inte alls konstigt att den inte alltid består av alldeles klart rött blod. Ibland kan blodet vara rosa - ibland klarrött - ibland brunt och ibland nästan svart. Allt detta är helt normalt och ingenting man behöver oroa sig över. Så det att du nu har haft bruna flytningar betyder inte att någonting är fel. Det råkar bara vara så denna gång. Det kan ändra bara på någon timme och sen är det plötsligt det klarröda igen.
Det att man kan få lös mage i samband med mens är också helt normalt, även om det kan vara jobbigt. Det beror ofta på att helamagens muskler drar ihop sig då livmoderns muskler gör det, så både livmodern och tarmarna drar ihop sig på samma gång, vilket leder till att slemhinnan i livmodern lossnar (mensen) men också att man kan få lös mage. Det är alltså oftast helt oarligt och brukar bara räcka den första dagen.
Kram
Tessi