Om mens
09.03.2020
Hej kan man ha flytningar istället för mens men endå mens verk? Min mens är sen 10 dagar men finns inte en chans att jag är gravid orolig flicka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2020
Hej,
Om det inte finns någon risk för graviditet så behöver du inte oroa dig. Det är helt normalt att kroppen kan vara lite virrig och att mensen nån gång hoppar över en hel månad eller längre. Det behöver inte betyda att någonting är fel och för det mesta kommer nog mensen igång av sig själv.
Normala flytningar kommer för det mesta hela tiden, oavsett vilken tid det är på månaden. Men vissa veckor kan de vara mer rikliga. Så i ditt fall tror jag inte att flytningarna kommer "istället för" mens - utan att det är mer eller mindre normala flytningar men att mensen av någon anledning är sen. Oftast får man inte veta vad det beror på att mensen är sen, för vi känner inte alls till alla de småsaker som händer i vår kropp. Men flytningarna är en helt annan sak än mensen och har en annan funktion. Om dina flytningar däremot är blodblandade så kan det handla om att mensen just denna gång bara är väldigt sparsam.
Jag hoppas att du förstår vad jag menar. Poängen är ändå den att du skall ta det lugnt och inte oroa dig. Mensen kommer nog.
Kram
Tessi