Ont
28.10.2014
Hej! Jag undrar ett par saker om min mens. Jag är då 15 vårar gammal (ung), och har haft min mens sedan våren i femman. Jag har alltid haft en ganska ''bred'' menscykel eller vad man ska säga. Själva blödningen har varit upp till 7 dagar och tiden emellan blödningarna har varje gång varit lite längre än en månad.
Jag brukar ha mensvärk både i nedre delen av magen och ryggen. Och ömma bröst. Och allt det där är ju vanligt. Men då har jag också ont i underlivet (alltså självaste fittan) under mensen. Vad beror det på? Kan kännas riktigt ömt och tungt pulserande på något obehagligt vis. Ibland är det så grymt så man kan knappt gå eller sitta.
En till sak jag undrar över är då jag nu fick mens i lördags så började det helt vanligt och så, men redan andra dagen blödde jag inte nästan alls något mot vad jag brukar. Har nog mens ännu (tisdag) men det kommer jättelite. Annars kom den på beräknat datum för en gångs skull så det var det ju inget fel på. Men är det normalt att det ändrar sådär mittiallt eller? Jag har väl inga problem med det, skönt att slippa blöda genom hela tiden och springa på toaletten i skolan hela tiden för att motverka sånt.. Aj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2014
Hej.
Du verkar ha ganska på klart hur din menscykel ser ut, och det är bra. Det är bra om man på något sätt följer med cykeln, kanske lägger ett märke i sin kalender då man har mens, så är det lättare att upptäcka sen om någonting avviker från det normala. Även om de flesta avvikelser också är helt normala.
Precis som du skriver så är det helt normalt att ha ont både i ryggen och magen och brösten, men även att ha ont i själva slidan. Då livmodern skall stöta ut den gamla slemhinnan så sammandras den för att slemhinnan skall lossna, och för att blodet och slemhinnan skall slippa ut så kräver det att livmodermunnen (som annats är stängd) öppnas lite för att släppa ut blodet. Speciellt om du blöder mycket så kan man lätt föreställa sig att det känns då livmodermunnen öppnas. (men man skall komma ihåg att mensvärken känns lite olika för alla, och man kan nog ha ordentligt ont i slidan fast man inte blöder så mycket).
Mensen kan nog, precis som du skriver, ändra "mitt i allt" och bli sparsammare eller rikligare eller mörkare eller ljusare, och det är helt normalt. Du har helt rätt inställning till dethär om du försöker se det positiva i situationen istället för att oroa dig. Allting låter helt normalt!
Många kramar!
Tessi