ooont och har haft mens 16 dagar
25.02.2019
Är det normalt att blöda såhär länge då man har börjat p-piller? skulle börja ta pillren då min mens började, så gjorde det, å nu har jag blött i 17 dagar.. har också random smärtor i nedre magen å där nere nästan varje dag.. ede mensvärk å ede också pga pillerna? vill int blöd nåmer :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.02.2019
Hej.
Det låter onekligen lite konstigt att du blött så länge i samband med att du börjat med dina piller. Jag tycker inte att det är direkt oroväckande, men nog ovanligt.
Jag tror att det skulle vara bäst om du ringde till preventivrådgivningen eller försökte få en telefontid till personen som skrev ut pillren till dig så att ni fick diskutera saken. Antagligen kommer nog blödningen att upphöra, och sannolikt kommer det att vara annorlunda nästa cykel, men ring ändå för säkerhets skull.
Om du fortfarande känner smärtor då du kissar så tycker jag att du skall ge ett nytt urinprov.
Kram
Tessi