Oregelbunden mens
13.01.2016
Hej!
Som ni förstår av rubriken så har jag oregelbunden mens. Jag fick mens vid 13 års åldern och har alltid haft problem med det. Ibland har det hoppat över nån gång, en gång var mensen borta i ca 6 månader och en annan gång hade jag riklig mens i ca 2 månader (denna gång fick jag blodförlust och for till gynekologen och fick järntabletter och en medicin för att mensen skulle sluta). Jag vet att det är normalt med oregelbunden mens men jag börjar bli väldigt trött på att inte veta när jag ska få mensen och att gå omkring med mens i mer en en vecka som jag gjort flera gånger. Så nu undrar jag om ni här på Deciel skulle rekommendera något hormonpiller? Vilket i så fall?
Jag har ingen pojkvän eller något aktivt sexliv.
Tack för ert svar!
Bloody Girl

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2016
Hej.
Jag förstår att det känns väldigt tungt med mensen som bara hoppar och krånglar. Det tar mycket tid och energi att fundera på det, för att inte tala om hur mycket det begränsar dig om du blöder 2 månader i sträck.
Jag skulle rekommendera att du bokade tid till preventivrådgivningen och gick och talade med en barnmorska där. Antagligen är det inget "fel" på dig, utan du är helt normal men din kropp fungerar helt enkelt såhär och din mens är lite opålitlig. Jag tycker att du kunde testa med p-piller eller p-ring om du inte har gjort det. Födelen är att p-pillren styr upp menscykeln så att den blir förutsägbar och regelbunden. Piller och ring brukar även minska blödningsmängden. Själv tycker jag att ringarna är väldigt praktiska, man behöver inte komma ihåg dem alla dagar och de utsöndrar hormonerna jämnare och mer lokalt än med p-piller, men så beror det förstås på vad man själv tycker om att sätta in ringen o.s.v. Men allt detta kan du diskutera med din barnmorska.
Så ring och boka tid till preventivrådgivningen så får ni fundera vidare på saken och du får hjälp för dina besvär.
Kram
Tessi