Oregelbunden mens
13.11.2017
Hej!
Min mens är väldigt oregelbunden. Ibland kommer den efter 20 dagar, ibland 30+, som senast kom den efter 45 dagar (vilket ledde till en hel del oro gällande graviditet o.s.v.)
Vanligtvis får jag mens med 34 dagars mellanrum, men som sagt så kan det kasta ganska mycket, och det är otroligt irriterande. Jag är inte stressad, jag äter ordentligt, sover, tränar, har inget aktivt sexliv längre, har haft mens i 7 år, o.s.v. så det finns ingen orsak (vad jag vet) för min mens att vara så oregelbunden.
Så jag funderar på p-piller eller något liknande för att få den mera regelbunden, dock har jag alopecia areata, och får fläckar nu och då. Jag har läst att p-piller eller andra saker som påverkar hormonerna kan kicka igång alopecian, eller påskynda den i och med hårsäckarna, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Jag är trött på att ha så oregelbunden mens, men jag vill inte heller göra alopecian värre på något vis. Jag lider inte av att ha alopecia, det är ändå så pass sällan/litet, men värre behöver det ju inte bli..
Så, påverkar p-piller, plåster, stavar, etc etc alopecian? Vet inte riktigt vad jag ska tro med alla källor som säger olika :s Aa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2017
Hej,
Nä, det är inte alltid lätt att veta vilka källor man kan lita på och vilka som är överdrivna. Jag är inte den mest sakkunniga då det gäller p-piller och hur de påverkar just denna aspekt, men det verkar vara som du skriver - att åtminstone vissa p-piller kan utlösa ett ökat hårfall. MEN, för vissa piller fungerar det även tvärtom. Kvinnor som annars påverkas kraftigt av manliga könshormoner löper större risk att drabbas av tidigt håravfall - och i dessa fall kan problemet förebyggas just genom att de tar p-piller som ökar andelen kvinnligt könshormon i kroppen. Det kan alltså fungera båda vägarna, hur förvirrande är inte det?!?
Det du skulle behöva är med andra ord ett p-piller med "lågt androgen index", dock kan jag inte uttala mig om vilket märkde det skulle vara. Jag tycker att du skall ta kontakt med preventivrådgivningen och boka tid till en gynekolog som du kan förklara hela historien för. Det är då upp till hen att försöka kolla runt vilka piller son skulle vara bäst för dig, och sen är det upp till dig att ta den slutgiltiga "risken". Jag förstår att det är superfrustrerande då mensen är så oregelbunden, och det skulle antagligen vara enklare med p-piller, men då finns det ju hår-aspekten att fundera på också.
Tala med en gynekolog, och förhonningsvis hittar ni ett piller eller en preventivmetod som skulle passa just dig. Som tur finns det ju ganska många olika märken att välja mellan.
Kram
Tessi