Oregelbunden mens
16.03.2020
Hej, jag har nu på senare tid fått väldigt oregelbunden mens. Har aldrig haft det förr. Jag slutade med p piller i slutet av sommaren 2019 och de första månaderna efter det var mensen regelbunden. Men nu de senaste 3 månaderna är det annorlunda. Vid två tillfällen har det nu varit över 40 dagar mellan gångerna jag haft mens och denna månad har den inte alls kommit fast det gått över 40 dagar igen. Jag har varje gång tagit graviditetstest som visat negativt. Vad kan det bero på och vad ska jag göra åt det? Jag har inte oskyddat sex, använder kondom, men det finns ju alltid en chans så som det är nu är jag orolig att vara gravid varje månad! Börjar bli väldigt jobbigt att leva med det. Tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2020
Hej.
Så länge man äter p-piller så behöver inte kroppen/har inte möjlighet att påverka menscykeln så mycket, men nu då du inte längre äter dem så är din kropp igen själv ansvarig för att styra hormonnivåerna och då kommer det kanske tydligare fram att alla kroppar inte är likadana. Det kan hända att det bara "råkar sig" så att menscykeln är längre nu, eller så är det helt enkelt så att det är så just din kropp fungerar. Jag vet inte hur gammal du var då du fick din mens, men med tanke på att du inte är speciellt gammal ännu heller så är det helt rimligt att tänka att din kropp är annorlunda nu än den var då du började med dina piller eller då du fick din mens.
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Jag förstår att det är irriterande att vänta på mensen varje månad och att du inte skulle orka oroa dig över en graviditet. Men så länge du sköter om preventionen med kondom så kan du ändå känna dig rätt trygg. Rätt använd så är kondomen helt tillförlitlig.
Om du i största allmänhet har mycket på gång i ditt liv just nu så kan det bero på det att mensen är lite opålitlig - så det kan stabilisera sig, men det kan alltså också hända att det är på detta sätt som din cykel fungerar. Det enda du egentligen kan göra är att vänta och se, och sova, äta och röra på dig lagom mycket.
Beklagar att jag inte kan komma med en magisk lösning, men i detta fall tror jag inte att det finns.
Kram
Tessi