Oregelbunden mens
09.06.2020
Hej! Jag undrar vad som händer då mensen inte kommer en månad. Har man fortfarande ägglossning den månaden?
Sen har ja en till fråga också. Går det att säga hur länge det tar innan mensen blir regelbunden? Eller blir den ens regelbunden för alla? Jag har hört flera som sagt att deras mens alltid är oregelbunden...
Jag tycker det är väldigt jobbigt då mensen är oregelbunden, man vet aldrig när mensen skall komma. Ena månaden har man en menscykel på typ 20 dagar, medan en annan månad så är menscykeln typ 60 dagar lång, inte kul:( Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2020
Hej,
Med tanke på att du har haft din mens så kort tid så är det inget konstigt alls med att den är oregelbunden ännu, men jag förstår att det är jobbigt att man inte vet när den skall komma.
För vissa tjejer så är mensen ganska regelbunden från början, medan för andra så tar det några år innan den blir det. Sen finns det också de som mensen aldrig blir regelbunden för - men man kan inte veta på förhand hur det kommer att bli så det är inte någonting jag tycker att du skall oroa dig över.
Jag kan inte uttala mig om hur det är med din ägglossning då mensen är oregelbunden - det kan hända att ägglossningen också är oregelbunden. Sen då du har haft mens några år så kommer du antagligen bättre att känna hur din kropp fungerar och då är det möjligt att du själv märker när du har ägglossning. Men det finns nog en stor del vuxna kvinnor som inte märker sin ägglossning så man behöver inte känna sig orolig fast man inte märker den.
Det är viktigt att du kommer ihåg att det inte betyder att det är något fel på dig bara för att din mens är oregelbunden. Det är ett komplicerat system och kroppen har mycket nytt att lära sig - så det är helt normalt att det tar tid.
Kram
Tessi