Oregelbunden mens
10.08.2022
Fick min första mens lite över ett år sen och min mens var jätte oregelbunden tills Februari och då var min mens regelbunden i 5 månader men nu i juli så var jag först sen i 2 veckor, sen hade jag mens EN dag?? Nu är det typ 2 veckor sen men undrar fortfarande varför. Undrar också om det finns ett sätt att få mensen att bli mera regelbundna för det är jätte jobbigt med oregelbunden mens och när man inte har nån aning när den kommer :(( problem
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
11.08.2022
Hej,
Det är jätte vanligt att i din ålder ha oregelbunden mens, och som du säger så hittar den småningom sitt mönster! Att mensen är super regelbunden är ganska ovanligt, oftast vill den variera med någon dag.
En app kan hjälpa till att hålla lite koll, och där kan även cyklarna registreras så du kan följa med och se att den småningom hittar sitt mönster.
För många förblir mensen oregelbunden, och då vill många börja med ett preventivmedel för att få ett regelbundet mönster, så hjälp finns att få om man lider av oregelbundenhet!
Kram!
Malin