Oregelbunden mens
29.09.2022
Hej! Jag har haft min mens i 8 månader men den har fortfarande inte börjat komma regelbundet. Är det normalt? Jag har bara fått den 3 gånger i rad och före det har den kommit helt oregelbundet. Det har gått mer än en vecka sen jag sist skulle få mens och den har inte kommit ännu. Jag vill inte ha ett svar att jag ska försöka prata med mina föräldrar Bullen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2022
Hej,
Det låter helt normalt. Mensen är ett ganska krångligt system för kroppen att lära sig och för många tjejer är den oregelbunden i början. För många blir den mer regelbunden med tiden men ibland kan den fortsätta vara oregelbunden, eller plötsligt bli det. Det beror på att det är väldigt många olika saker som inverkar på hormonproduktionen, och att alla "småsaker" vi gör kan ha betydelse.
Så det bästa du kan göra just nu är att försöka ha tålamod. Ät, sov och rör på dig lagom mycket så har din kropp bäst förutsättningar att fungera normalt. Det är inte ett tecken på att någonting är "fel" att din mens är oregelbunden, utan snarare ett tecken på att din kropp ännu jobbar på att lära sig.
Kram,
Tessi