Oregelbunden mens eller?
15.05.2019
Hej!
Jag slutade med ppiller för ungefär två månader sedan. Fick då min ”första naturliga” mens på dag 32 från senaste mensens första dag. Idag är det 40 dagar sedan min senaste mens första dag och jag har fortfarande ej fått min mens. Detta strul beror väl på att kroppen inte hittat sin balans?
Hur pass oregelbunden mens kan man ha? När borde man vara orolig/ uppsöka någon slags hjälp? Nojig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2019
Hej.
Det är inte ovanligt att det tar ett tag innan kroppen hittar sin egen rytm igen efter att man har slutat med p-piller. Så jag tycker inte alls att det låter oroväckande. Jag inser att det blir jobbigt då man måste gå och oroa sig över att vara gravid då mensen inte dyker upp, men oftast brukar man inte göra någonting åt att mensen är utebliven förrän den har varit borta i 6 månader - just därför att det är ganska vanligt och sällan beror på att någonting skulle vara fel. Så länge mensen dyker upp ungefär en gång i månaden så räknas den ändå som rätt regelbunden.
Det bästa du kan göra är nog att försöka ta det lugnt och följa med. Jag tror nog att mensen kommer att fatta systemet igen inom några månader.
Kram
Tessi