Oro
13.11.2017
Hej, min mens är nu nästan en vecka sen och har då inte kommit ännu. Min mens har varit regelbunden 2 år fram tills de senaste 2 månaderna då den börjat hoppa med några dagar, men nu är den nästan 7 dagar sen. Har varit jätteorolig och haft mycket ångest veckan den skulle komma, kan det vara en orsak till att den är borta? Tror ni den alls kommer denna gång? Fryser också jättemycket, nästan mer än vanligt, kan det ha något med detta att göra? Dedu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2017
Hej.
I din ålder är det helt normalt att mensen är sen eller hoppig ibland, även om den alltid tidigare har varit regelbunden. Det är ju just därför man t.ex. inte kan lita på "säkra dagar" som ett preventivmedel, för även om mensen alltid tidigare har varit superexakt så kanske det kommer en månad då den inte är det. Och det betyder inte att någonting behöver vara "fel", utan att det helt enkelt är någon liten hormonell avvikelse den månaden som orsakar det.
Precis som du säkert har hört så kan stress eller oro påverka mensen. Så om du har haft en tung period så kan det säkert ta sig i uttryck genom att mensen blir sen. Det är egentligen ingenting man kan göra någonting åt. Det bästa man kan göra är att försöka att inte stressa över just mensen. Om du inte har haft oskyddat sex så behöver du ju inte vara orolig över att du skall vara gravid, och då är det kanske inte någon katastrof fast mensen inte har kommit.
Försök att stressa av och göra saker du mår bra av. Man kan inte komma ifrån att det finns perioder eller saker i livet som känns stressande, det enda man kan påverka är hur man hanterar dessa. Men oroa dig inte över mensen. Den dyker nog upp.
Kram
Tessi