Orolig
06.01.2017
Jag fick min första mens för över 35 dagar sen och den har inte kommit igen, jag vet att den kan vara oregelbunden i början... Men jag är lite rädd för att vara gravid fast jag inte har legat med en pojke. Väntar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2017
Hej.
Precis som du skriver så kan mensen vara oregelbunden i början, och det ingenting konstigt med det. Det betyder inte att någonting är fel. Kvinnans hormoner och hela systemet med mens är väldigt komplicerat, och det är helt enkelt mycket nytt som din kropp skall försöka hantera, så det skulle vara nästan konstigare om allting fungerade klanderfritt redan från första början.
Om du inte har haft sex så kan du inte vara gravid. Så enkelt är det.
Om du mår dåligt och kräks så är det mer sannolikt att det beror på någonting annat. Försök att ta det lugnt och ha tålamod. Mensen kommer nog.
Kram
Tessi