Orolig
24.01.2019
Hej. Jag har spända bröst och svullen magen och det (jag vet inte hur jag ska förklara) men "sticker" lite och jag har känningar nere i magen. Jag har också mått lite konstigt i snart en vecka. (Jag har mått lite ills och sånt före andra mensar också). Mina senaste mensar var 30.12, 3.12 och 5.11. Jag har haft skyddat sex (kondomen var hel) 15.1, 18.1 och 25.1. Men den 18.1 så kom min pojkvän men jag var noga med att inte få något på fingrarna men jag tvättade med vatten och hade torra händer, men sen strax efter det så fingrade jag mig. Så jag undrar om det är mensen eller om jag kan vara gravid.
...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Förlåt att du har fått vänta så länge på ditt svar.
Om kondomen alltid har varit hel då din kille har varit inne i dig så tror jag inte att du behöver oroa dig. Visst skulle det vara skönt om mensen alltid kom exakt då den borde göra det men kroppen är inte en maskin och den fungerar inte alltid helt enligt hur man vill.
Det är i detta skede omöjligt att säga om du har endometrios eller inte, men bara för att mensen är sen en gång så behöver man inte misstänka det.
Flytningarna kan ändra då man är gravid, men det är väldigt individuellt hur de ändrar och i vilket skede.
Jag tycker att du skall testa dig bara för att kunna slappna av (om din mens inte har kommit än) , men jag tror inte att du är gravid. De känningar du har kan liga gärna bero på helt "vanlig" sen mens.
Kram
Tessi