Orolig i onödan?
30.06.2017
Hej! För ca 2-3 månader sedan hade jag och in flickvän oskyddat "sex" (penisen var inne ett par gånger och that's it). in flickvän tog dagen efter piller för säkerhets skull och hennes mens kom sedan två dagar försenad. Efter att hon tog pillret så var även följande mens lite försenad.
Nu förra veckan skedde samma sak igen (att penisen var inne utan kondom ett par gånger) men denna gång togs inget dagen efter piller. Nu är hennes mens bara en dag försenad men tänkte ändå fråga om det är något att oroa sig över och att det kan väl vara så att hennes menscykel fortfarande är rubbad efter dagen efter pillret? <o/

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2017
Hej.
Det kan hända att det berodde på att hon tog ett akut p-piller som hennes mens var lite sen även denna gång, eller också var den sen bara för att det råkade sig så. Men i.o.m. att hennes mens trots allt kom så är det nog lugnt.
Men om ni vill slippa oroa er så skall du inte vara inne i henne utan kondom. Ni VET ju att det är slarvigt av er. Om det känns krångligt med kondomen så finns det ju andra alternativ, som trots allt är bättre än att ta akut p-piller eftersom de innehåller förhållandevis mycket hormoner i ett enda piller jämfört med t.ex. p-piller som man tar regelbundet.
Fundera på saken.
Njut av sommaren och kärleken <3
Kram
Tessi