ovanlig lång mens
17.06.2018
Hej! Jag är en 17 årig flicka som just har börjat med p-piller. Jag började ta det när min mens kom och den brukar vara i 6 dagar och har aldrig varit längre än de dagarna men nu är det som om den inte har slutat och det är åttonde dagen och det kommer ännu lite blod och jag vet inte alls vad jag ska göra, så om ni har något ni kan hjälpa mig med så skulle jag vara jätte tacksam över det. funderande tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2018
Hej,
Menscykeln är en förvirrande grej, det är ett ganska komplicerat system, och om man tillför piller så brukar det i regel ordna upp sig och bli mer regelbundet - men det är också en ny sak för kroppen att ta hänsyn till så jag tror helt enkelt att du får försöka ha överseende med din kropp, den gör så gott den kan.
Det är ingenting oroväckande eller kostigt med att blödningen räcker längre än den brukar, och jag tror nog att den kommer att upphöra bara din kropp fattar vad den skall göra. Det att du blöder längre är inte ett tecken på att dina piller inte fungerar som de ska, det tar helt enkelt lite tid.
Oroa dig inte. Det ordnar sig.
Kram
Tessi