P-piller
05.01.2019
Hej, jag har nu funderat på att börja med p-piller, eftersom jag har så brutal mensvärk och humörsvängningar, men är inte helt säker. Vad finns det för nack- och fördelar med p-piller?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.01.2019
Hej.
Fördelarna med p-piller är att det inte är kroppens egna hormonproduktion som styr menscykeln. Det innebär att mensen blir mer regelbunden, och att mängden blod oftast blir mindre och att man har mindre ont. Också hyn kan bli bättre då man äter p-piller, och man är skyddad från oönskad graviditet.
Nackdelarna är att man måste komma ihåg pillren alla dagar, och ta dem på ungefär samma tid. Den ökade mängden hormoner gör att risken för blodpropp ökar under de första månaderna, men sedan sjunker risken t.o.m. lägre än den är utan p-piller. Ibland upplever tjejer att de får mer humörsvängningar med p-piller, i de fallen kan man testa med att byta sort.
Idag tycker jag att man hör ganska mycket negativt om p-piller, men med tanke på hur mycket de används så tycker jag ofta att nackdelarna överdrivs. Givetvis kan ingen annan än du själv besluta om du börjar med p-piller eller inte. Men jag tycker att det skulle vara bra om du talade med en hälsovårdare eller barnmorska på preventivrådgivningen om saken, så kan ni tillsammans fundera över vilken metod och vilket märke som skulle passa dig bäst. Bara för att du går och diskuterar saken betyder inte att du måste börja äta piller. Börja med att ta reda på vilka alterantiv som finns.
Kram
Tessi