P piller
07.11.2020
Hej, studerar i en annan stad å bor i en lägenhet där, jag är där från mån-fre och jag åker alltid hem till veckoslutarna. Nu har ja glömt mina p piller där och är hemma över veckoslutet och har inga piller alls här, vad ska ja göra? Tja

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.11.2020
Hej,
Det är jättesvårt att svara på din fråga då det är mycket information som saknas, t.ex. var på pillerkartan du är, om du har ätit flera kartor ihop, vilka piller du äter.
Eftersom du inte tog två piller (lördag och söndag) så är du inte längre skyddad. Så då du kommer tillbaka till studielägenheten så fortsätter du med dina piller, men om du har sex så måste du skydda dig på ett annat sätt under den kommande veckan. Det är också möjligt att du får mellanblödningar eftersom två piller lämnade bort. (dessa är de allmänna riktlinjerna, men de kan vara annorlunda med dina piller beroende på vilken sort det är du äter)
I bipacksedeln finns anvisningar för hur man skall göra om man glömmer sina piller med just den sort du äter. Om du är osäker på hur du skall göra så kan du också ringa till din preventivrådgivning eller besöka hälsovårdaren på din skola.
Kram
Tessi