P-piller
23.01.2023
Hej, jag undrar varför man tar p-piller och hur det påvärkar en osv. Jag förstår inte riktigt vad som händer då man tar p-piller och varför man gör det? &€@

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2023
Hej,
Det finns flera orsaker till varför tjejer väljer att börja äta p-piller, dels kan det handla om att man har olika besvär med sin mens, t.ex. att den är oregelbunden, att man blöder väldigt mycket eller har kraftiga smärtor. Eller så börjar man äta p-piller för att man vill skydda sig mot oönskad graviditet.
Det finns lite olika typer av piller, vissa kallas p-piller och vissa kallas minipiller eller mellanpiller. De fungerar så att då man tar den regelbundet (samma tid varje dag) så påverkar de kvinnans hormoner och gör t.ex. att slemhinnan i livmodern hålls så tunn att den inte kan ta emot ett befruktat ägg, genom att de förhindrar ägglossning. och/eller genom att sekretet i livmoderhalsen blir segare så att inte eventuella spermier kan ta sig förbi.
Då man funderar på att börja med något hormonellt preventivmedel så kan man börja med att gå och diskutera saken med sin skolhälsovårdare eller tillsammans med en barnmorska på preventivrådgivningen. Genom dessa diskussioner kommer man fram till vilket preventivmedel som passar en bäst. Det tar ofta lite tid för kroppen att vänja sig vid hormonella preventivmedel, men om det efter några månader skulle visa sig att just den sorten inte passade så finns det flera olika att välja på.
Det är viktigt att pillren tas regelbundet och enligt de anvisningar man får, speciellt om de används som preventivmedel.
Det är bara att skicka in pånytt om det är någonting annat du funderar över.
Kram,
Tessi