P-piller
23.11.2016
Hej. jag har börjat ta p-piller för ca 2 månader sedan. jag började redan första mens dagen med dem och fick min mens när vita pillrena kom. nu när det är andra månaden har jag haft sjukt i magen och haft huvudvärk. och nu när mensen borde komma har det kommit lite brunt bara? kan jag vara grvaid? eller ska jag vänta och se? ooo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2016
Hej.
Nej, du är nog inte gravid. Det är helt normalt att mensen kan variera i färg och mängd från gång till gång, speciellt då man börjar äta piller. Beroende på vilka piller man äter så kan det också vara en vanlig biverkning att mensen minskar, eller t.o.m. upphör helt. Att ha ont i magen och huvudvärk är inte symtom på graviditet. Det vanligaste symtomet på graviditet är ju som du vet att blödningarna uteblir, inte att de är bruna.
Så sluta oroa dig, se till att dricka och äta tillräckligt så hjälper det kanske mot huvudvärken. Ta dina piller enligt föreskriften och sen försöker du lita på att de sköter sitt jobb. Om det skulle vara så att du ändå inte kan slappna av så är det bättre att du testar dig än att du går omkring och är orolig, men om du har tagit dina piller som du borde så tror jag inte att du behöver vara nervös.
Ta det lugnt. Det ordnar sig.
Kram
Tessi