P-piller
31.03.2018
Hej! Jag tar yaz p-pillret och är i slutet på min andra månad och skulle börja på sista raden idag. Jag hade brottom idag och tog min förra månads vita piller i misstag när jag egentligen skulle börjat på sista raden. Nu märkte jag det och fortsatte på sista raden i kalendern och tog då alltså en röd. Men gör det någonting att jag tog ett vitt piller i sista veckan mitt i? Är jag fortfarande skyddad och påverkar detta min mens? X

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.04.2018
Hej.
De vita Yaz-pillren innehåller inget verksamt ämne alls. De finns till enbart för att du skall hålla vanan uppe att ta ett piller varje dag. Så nej, det har ingen betydelse att du tog ett vitt piller, eftersom de vita pillren inte har någon betydelse alls för preventionen.
Det enda viktiga är ju att du tar dina yaz i 24 dagar, och sedan har fyra dagars paus (under den tiden brukar man ta de vita pillren, men man måste alltså inte ta de vita). Så länge du tar dina röda pillre som du borde så är du skyddad och din mens påverkas varken hit eller dit av de vita pillren. Det är alltså pausen från de röda pillren som framkallar mensen - inte det att du äter de vita pillren.)
Hoppas att du förstår hur jag menar :)
Kram
Tessi