PANIK
02.10.2019
Hej, jag har hållit på med ppiller de senaste 9 månaderna, och mensen har alltid kommit på 2-3 dagen på pausveckan, men nu är det ännu 2 dagar före pausveckan och den kommer redan? Vad är det som händer?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.10.2019
Hej.
Det är inte så lätt att veta vad det beror på att din mens redan började. Men det man med säkerhet kan konstatera att kroppen inte är en maskin - ens om man använder p-piller, så alla saker man utsätter sig för påverkar kroppen hela tiden.
Det du behöver tänka över är om du har haft oskyddat sex så att det kan finnas risk för någon könssjukdom? I så fall skall du gå och testa dig. Kontakta då preventivrådgivningen så får de lägga in en remiss till provtagning. Men i övrigt tror jag inte att du behöver ta någon stress över att mensen kom tidigare än beräknat om du inte har några andra symtom som skulle vara ett tecken på att någonting är fel.
Följ helt enkelt med. Om det börjar upprepa sig så kan du kontakta preventivrådgivningen och fundera på ett byte till en annan sorts piller. Alla piller passar inte alla, och ibland kan "fel" mängd  hormoner i pillren göra att man får mellanblödningar. Inget att stressa över, följ helt enkelt med.
Kram
Tessi