PROBLEM
11.08.2017
Jag har ett problem har snart ätit min andra tablettkarta av Zoely, jag hoppade över sockerpillren och nu i söndas fick jag mens och smärtor i min mage och har det ennu.. kmr detta hålla på länge? Jag borde ju inte få min mens nu?.. har saker planerade och tänkte inte på att jag skulle få detta nu.. smärtorna i min mage är värre än de jag brukar ha och det är ganska jobbigt.. nu har detta hållit på snart en vecka så vet inte riktit vad jag skall göra ,hjälp! Problem

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.08.2017
Hej.
Det är inte så ovanligt att man får mellanblödningar om man äter två kartor på raken utan paus. Blödningarna kan variera i hur kraftiga de är, ibland är det mer som flytningar och ibland lika kraftigt som en vanlig mens. Det är svårt att säga hur länge de kommer att hålla på, i värsta fall håller blödningen i sig tills du har paus, d.v.s. äter dina sockerpiller.
Det är ju synd om blödningen kommer olägligt, men det är inte sådär jättemycket du kan göra åt saken. Jag rekommenderar att du skulle köpa en menskopp så kan du kanske leva lite friare än med binda eller tampong. Det är alltid svårt att på förhand veta hur kroppen kommer att reagera på att äta två kartor i följd, och det kan hända att du inte alls får mellanblödningar nästa gång du gör det - man vet helt enkelt inte det.
Sköt om dig!
Kram
Tessi