Problem med mensen
29.06.2018
Hej, vad ska jag göra när jag har så mycket mens att det ställer till med besvär? Jag har inte problem med mensvärk, mår bara illa! Har endast 1 gång haft otroligt sjuk mage. Jag blöder så mycket att jag kissar blod och behöver gå på toan typ en gång i timmen och använda nattbinda hela tiden. Jag får inte inn tamponger och jag skulle bara vilja att det ska bli bra nån gång, såatt jag inte behöver ha besvär hela tiden. Vad finns det som jag kan göra, vill helst inte prata om det med mamma, tacksam för svar! Trött tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.07.2018
Hej Trött tjej!
Oj vännen, jag förstår absolut att du lider av att ha så där mycket mens, och dessutom må illa. Men det finns ingen orsak till att du ska behöva ha det så där, för det finns massor av hjälp att få. Se, en trevlig biverkning av många av de vanligaste preventivmedlen som p-piller och hormonspiral är just att mensmängden minskar, man får mindre besvär av mensen och ofta blir den färre dagar lång också. Det är massor och åter massor av unga tjejer som tex äter p-piller bara för att få bättre kontroll över mensen, inte alls för att skydda sig mot oönskade graviditeter. Det finns nog andra mediciner också som har samma effekt, men just preventivmedlen är så väl undersökta och använda av så många att jag skulle nog rekommendera dem ändå.
Så det du kan göra nu är att ringa till din kommuns preventivrådgivning och boka en tid till hälsovårdaren där. Nej, dina föräldrar behöver inte veta om det om du inte vill. Fast det kan nog faktiskt finnas fördelar med att mamma känner till att du använder ett visst preventivmedel. Dels kanske hon kan chippa in och betala en del av dem, dels kan hon påminna dig om att ta dem på samma tid varje dag. Om något händer åt dig, tex en olycka, kan det också vara bra att meddela vårdpersonalen att du använder ett visst preventivmedel. Men det är inte nödvändigt att föräldrarna vet, du har rätt att få preventivmedel helt utan deras vetskap. Och att använda preventivmedel bara för att få mindre mens är som sagt supervanligt och ingenting man skulle behöva hemlighålla.
Så boka en tid till preventivrådgivningen. Din kommun hör nog till de österbottniska kommuner som kommer att börja ge preventivmedel gratis åt ungdomar under en viss ålder, men jag kollade just att det börjar först i januari 2019. De har säkert inga tider nu under semestermånaden, men det behöver inte räcka länge efter det. Då får du träffa en hälsovårdare eller barnmorska som kan berätta allt du behöver veta om olika sorters preventivmedel och så kan ni tillsammans fundera vilket som skulle kunna ha bäst effekt på din mens. Flera sorter KAN alltså göra så att man får mycket mindre mens, till och med ingen mens alls hos vissa, men vi är alla olika. Därför kan det i värsta fall hända att du behöver pröva flera sorter innan du hittar en som har den effekt du vill ha, men i bästa fall så minskar alltså mensen redan på ett par månader. Och tänk vad skönt det skulle vara :)
Här kan du läsa mera om hur det går till hos gynekologen!
Kram, Liselott