Rädd för blodprov osv
24.11.2019
Hej! Skulle inte läkare osv kunna ta mensblod av kvinnor och se värdena och allt dom behöver kolla i blodet så man inte skulle behöva uppleva ett vanligt blodprov ????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2019
Hej.
Nej, tyvärr funkar det inte så.
Det blod som kommer då du har mens är inte samma typ av blod som cirkulerar i dina blodådror. Mensblodet kommer inte från ett öppet sår, utan är en slemhinna som stöts bort. Därför kan man inte kolla upp samma saker genom mensblodet som man kan genom ett vanligt blodprov.
Det du kan göra om du oroar dig innan ett blodprov är att på förhand lägga Emla-plåster i armvecket så att huden är bedövad. Då känner du inte av sticket på samma sätt och det är en sak mindre att oroa sig över - även om situationen ändå kan upplevas som obehaglig. Ett annat tips är att ta med dig en person till blodprovet som har en lugnande inverkan på dig.
Kram
Tessi