Riklig blödning efter akut p-piller
31.01.2021
Hej!
För ungefär en vecka sen tog jag ett akut piller och efter 5 dagar så fick jag en liten blödning. Jag såg att det rubbar mensen och att man kan få det men nu idag 6 dagar senare så har jag fått en jätte riklig blödning och har mensliknande smärtor vi magen. Mer blödning än vad jag brukar få vid min mens då den också är ganska riklig. Är orolig att något är fel, eller om det inte är ovanligt att blöda såhär efter piller? Min mens var planerade att komma om 2-3 veckor så det känns lite tidigt för mens. Bör jag vara orolig att det är något allvarligt? Erika

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2021
Hej,
Tyvärr är det jättesvårt att veta bara på basen av det du skriver vad din rikliga blödning beror på. Precis som du skriver så är det vanligt att mensen påverkas av akut p-piller. Så att den antingen kommer tidigare eller senare än normalt. Det är även i övrigt väldigt individuellt hur man påverkas av hormonerna, så direkt ovanligt tror jag inte att det är trots att din blödning nu är rikligare än normalt.
Om du fortfarande blöder väldigt rikligt, eller om blödningen inte minskar på några dagar så kan du kontakta en vårdcentral och diskutera saken. Men min egen gissning är att det beror på akut p-pillret och att din blödning kommer att minska under de kommande dagarna. Du bör vara medveten om att din mens även under de kommande månaderna kan påverkas av att du tagit pillret, så försök att hålla dig lugn och följa med. Anteckna gärna t.ex. i en mens-app hur din blödning kommer, så är det lättare att hålla koll. Och för säkerhets skull skall man alltid testa sig för graviditet tre veckor efter att man tagit pillret, bara för att vara helt säker på att man inte är gravid (även om det låter högst osannolikt i ditt fall.)
Ta hand om dig och tveka inte att kontakta en läkare om du själv blir orolig.
Kram,
Tessi