Sällan mens
18.04.2016
Hej, min mens kommer väldigt sällan och vet inte vad de beror på, den har alltid varit så o ibland kan de ta några månader i mellan o ibland några veckor, kan de bero på att jag är lite överviktig och men även tränar jag väldigt mycket och har alltid gjort, vad kan de bero på ? Hemlig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.04.2016
Hej.
Det är svårt att säga vad det beror på att din mens är oregelbunden. Det kan beror på väldigt många olika saker. Ibland kan övervikt påverka, men hård träning eller stress påverkar antagligen precis lika mycket. Och vissa tjejer har helt enkelt oregelbunden mens utan att man kan hitta någon direkt orsak till det. Det kan helt enkelt vara någon liten hormonell obalans i hjärnan som orsakar det, och det betyder inte att det är farligt, även om det kan vara väldigt irriterande..
Det är inte sä mycket man kan göra åt att man har oregelbunden mens, man kan förstås försöka undvika stress, äta hälsosamt och motionera lagom mycket, men utöver det kan man inte göra så mycket själv. Det man dock kan göra om man har tröttnat på att mensen är oregelbunden är att börja äta p-piller eller använda p-ring/plåster.
Jag tycker att du kunde börja med att gå och tala med din skolsköterska om saken eller besöka en ungdomsmottagning. Ni kan då tänka igenom saken och vad det eventuellt finns för alternativ. Om du lider mycket av din oregelbundna mens så finns det trots allt alternativ och det är ingenting du måste stå ut med. Men börja med att gå och tala med någon om saken.
Kram
Tessi