Sen mens
07.02.2019
Hej!
Den 4e januari tog jag ut min kopparspiral via akuten då den hade åkt upp för långt och det gjorde oerhört ont. Jag fick min mens 2 dagar efter detta, precis som beräknat. Jag har aldrig haft sen mens under mina 15 år med mens (är 27år nu) förutom när jag blivit gravid. Nu är mensen sen 5 dagar, har tagit gravtest men det visar negativt. Vad kan det bero på, då min mens alltid varit på sekunden?
/orolig M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2019
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Trots att din mens alltid tidigare har varit regelbunden så betyder det inte att den alltid kommer att vara det. Kroppen är inte en maskin, och den påverkas hela tiden av allting vi gör. Kopparspiralen reglerar i sig inte mensen, men givetvis påverkas din kropp t.ex. av den stress som du kan ha upplevt under den senaste tiden.
Det är alltså helt normalt att mensen hoppar, även om den alltid tidigare varit regelbunden. Ta det lugnt och vänta på mensen. Dyker den inte upp inom ett par veckor så tycker jag att du skall testa dig på nytt, bara för att vara helt säker. Men jag tror inte att det är någonting som är "fel" bara för att mensen är sen.
Kram
Tessi