Sen mens
10.02.2019
Hej! Är 16 år och har haft mens i ca ett år ( hade ”paus” i ett halvt år) jag har nu haft sen mens två gå ger i rad första gången var jag 13 dagar sen och denna gång är jag på min 7 dag i början hade jag bruna flytningar och idag har jag haft rikligt med slemmiga flytningar, är rädd att detta skall vara något farligt, jag har hört talas om cystor men det kan det väl inte vara eller? Har haft det väldigt stressigt i skolan så kan kanske också vara pga det men är ändå rädd.
Har även haft någon enstaka känning av mensvärk men inte ofta eller mycket ALLS
Tacksam för svar
Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.02.2019
Hej.
Jag tror inte alls att du behöver oroa dig. Det är helt normalt att mensen är oregelbunden, d.v.s. att den kommer för sent eller ibland lämnar bort helt. Oftast får man inte veta vad det beror på, men nästan allting man gör påverkar mensen, så om du vet att du har haft det stressigare än normalt så inverkar det sannolikt på saken. Du behöver inte utgå ifrån att någonting skulle vara fel, för det är det antagligen inte.
Med tanke på att du relativt nyligen har fått din mens så är det helt normalt att den ännu är lite hoppig. Stressa inte över saken.
Kram
Tessi