Skjuta upp mens trots mellanblödning?
18.07.2018
Hej, jag har ätit p-pillren zoely nu i ungefär 4 månader, men har haft strul med mellanblödningar hela tiden. Första månaden funkade dom bra, men sen blev det bara värre och värre. Nu har jag ungefär en vecka på hela kartan som jag inte har mellanblödningar, vilket inte är så kul. Så nu har jag bestämt mig att sluta av med dom, men skulle vilja skjuta upp mensen en vecka för att undvika att ha mens när jag ska åka utomlands. Jag undrar bara om jag kan skjuta upp mensen trots att jag har mellanblödningar? Och brukar mensen fortsätta som vanligt efter man slutat med p-piller?
Tacksam för snabbt svar! :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.07.2018
Hej.
Vad trist att pillren inte har funkat för dig. Jag tycker nästan att du skulle kontakta preventivrådgivningen så att du fick testa ett annat märke innan du ger upp helt och hållet. Det är möjligt att Zoely innehåller fel sammansättning eller för lite hormoner för att de skall funka för dig, och det finns ju andra märken man kan testa. Man skall inte behöva gå omkring med mellanblödningar hela tiden så som du har gjort och efter 3 månader så kan man nog anse att man har testat de pillren och att de inte funkade.
Teoretisk sett kan du givetvis skjuta upp din mens trots att du har mellanblödningar, men det finns ju ingen garanti för att mellanblödningarna hålls borta då heller. Mitt råd skulle därför vara att så fort som möjligt kontakta preventivrådgivningen så att du fick byta till en annan sort, då kan det ju hända att det funkar bättre och att du slipper mellanblödningarna.
Då man slutar med p-pillren brukar mensen rätt snabbt gå tillbaka till hur den var innan man började med pillren. Och det är givetvis ditt eget val huruvida du äter piller eller inte, men jag tycker att du skall testa en annan sort innan du ger upp helt.
Kram
Tessi